Jesus Kristus i Islam

Jesus Kristus i Islam

Dr. Murshid Mashuq Al khaznawi
Imam i Ihyaussunna Center 

Hei til alle sammen, jeg vil gi en Islamsk hilsen  til dere alle,  og islamsk hilsen er fred.

Vi sier på arabisk: { السلام عليكم } 

og dette betyr, // Fred være alle dere //

Kjære venner:

 vi som muslimsk folk,  Vi lever  i glade fødsel dager,  dise to dagene er Jesus Kristus  fødsel i denne måneden, og fødselen av profeten Mohammed i 12 – Rabih Alawel _ og det er Tredje Arabsk eller islamsk måneder . og de kommer det åre Samtidig i Desember, 23 Desember er profeten Mohammed fødsel , og 25 Desember er Jesus Kristus  fødsel.

Men vi er i feirer av jul,  og det en feiring av Jesus Kristus  og hans mor jomfru Maria,

 av min tro og kunnskap,    og jeg er en religion mann,   Ingen religioner uten om Kristendommen respekterer Jesus Kristus og jomfru Maria,  og tror på dem som islam gjør.

Å tro på Jesus er en plikt for hver troende muslim.

Derfor sier profeten Muhammed

انا أولى الناس بعيسى فليس بيني وبينه نبي

{jeg er den som er mest nærme  til Jesus Kristus, og det er ingen profeter mellom meg og ham}.

 

Når vi ser på islam,   ser på hvordan Jesus Kristus og Jomfru Maria respekteres.

 I Koranen som er fundamentet i Islam, skal vi se det profetens Mohammed nevnt bare fem ganger,     men Jesus Kristus navn  og Jomfru Maria hele 93 ganger.       Der er det nevnt om hans karakter, familie, og mirakelet bak Jomfru Marias fødsel.

I den hellige Koranen er den lengste kapitelet direkte om jomfru Maria familie, og det heter Surat Al-Imran .

 Den Andre kapittelet handler om miraklet (Den dekkende bord)  og det heter : Surat Al-Maida .

 

 Det tredje kapittelet handler om Jomfru Maria, og det heter:    Surat Maryem .

Kjære venner : Hvis vi skal nevne og snakke mer om Jesus Kristus i islam,    så trenger vi mye lengre tid enn dette Seminaret,    fordi han er en stor og viktig profet i islam, og Kristne Mennesker er de som kommer nærmest Islam. Derfor Koranen sier.

Nullam scelerisque erat nisl, eu aliquet quam porttitor et. Aliquam molestie sem augue, non egestas nunc sagittis in. Suspendisse vehicula turpis eget leo sollicitudin, dapibus commodo massa facilisis.

Ut ac tortor eget nibh condimentum congue. In facilisis porttitor iaculis. Etiam vestibulum, nisl nec molestie egestas, velit lorem venenatis tellus, pellentesque blandit nulla sapien accumsan velit. Vivamus purus nunc, dictum nec elit viverra, semper iaculis risus.

 لَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُمْ مَوَدَّةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ قَالُوا إِنَّا نَصَارَى ذَلِكَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّيسِينَ وَرُهْبَانًا وَأَنَّهُمْ لَا يَسْتَكْبِرُونَ 

Det betyr: Den som kommer nærmest muslimer er den som sier at vi er kristne,    på grunn av de har prester, ber og håper på det rette.

Som jeg sa,  så trenger jeg mer enn bare i dag, men jeg skal gjøre det kort og konkret.

Først Punkt , god familie:

Koranen taler om Jesus Kristus familie, på grunn av Jesus er en profet av gud. Derfor valgte gud en bra familie for han.

 Koranen sier:

 وَمَرْيَمَ ابْنَتَ عِمْرَانَ الَّتِي أَحْصَنَتْ فَرْجَهَا فَنَفَخْنَا فِيهِ مِنْ رُوحِنَا وَصَدَّقَتْ بِكَلِمَاتِ رَبِّهَا وَكُتُبِهِ وَكَانَتْ مِنَ الْقَانِتِينَ

Koranen ser Jomfru Maria som en symbol på renhet, og tok til seg åpenbaringen av guds ord og guds bøker etter innblåsingen.

Andre Punkt: Miraklet Jesus fødsel :

Gud taler i Koranen om miraklet om Jesus fødsel fra ren mor som voktet sin dyd og sin renhet.

og skal  Jeg lese fra Koranen og oversette til norsk, Koranen sier:

وَاذْكُرْ فِي الْكِتَابِ مَرْيَمَ إِذِ انتَبَذَتْ مِنْ أَهْلِهَا مَكَانًا شَرْقِيًّا

Å Muhammed,  snakker om Maria i Koranen når hun trakk seg bort fra sin familie.

فَاتَّخَذَتْ مِن دُونِهِمْ حِجَابًا فَأَرْسَلْنَا إِلَيْهَا رُوحَنَا فَتَمَثَّلَ لَهَا بَشَرًا سَوِيًّا

Hun trakk seg fram dem, og gud sendte en engel i form av en menneske kropp.

قَالَتْ إِنِّي أَعُوذُ بِالرَّحْمَن مِنكَ إِن كُنتَ تَقِيًّا

Maria sa, jeg ber til gud om å ikke røre meg hvis du frykter gud.

قَالَ إِنَّمَا أَنَا رَسُولُ رَبِّكِ لِأَهَبَ لَكِ غُلامًا زَكِيًّا

Han svarte: «Jeg er bare en Herrens utsending for å gi deg en sønn, ren av hjertet.»

قَالَتْ أَنَّى يَكُونُ لِي غُلامٌ وَلَمْ يَمْسَسْنِي بَشَرٌ وَلَمْ أَكُ بَغِيًّا

Da sa hun: Hvordan skal jeg få en sønn, da ingen mann har rørt meg. Jeg er ikke løsaktig

قَالَ كَذَلِكِ قَالَ رَبُّكِ هُوَ عَلَيَّ هَيِّنٌ وَلِنَجْعَلَهُ آيَةً لِلنَّاسِ وَرَحْمَةً مِّنَّا وَكَانَ أَمْرًا مَّقْضِيًّا

Engeln sa. Gud sa at det  er enkelt og et tegn for menneskene og en nåde fra oss. Dette er bestemt.

فَحَمَلَتْهُ فَانتَبَذَتْ بِهِ مَكَانًا قَصِيًّا

Så ble hun gravid med barnet, og trakk seg tilbake til et avsides sted.

فَأَجَاءهَا الْمَخَاضُ إِلَى جِذْعِ النَّخْلَةِ قَالَتْ يَا لَيْتَنِي مِتُّ قَبْلَ هَذَا وَكُنتُ نَسْيًا مَّنسِيًّا

Fødsels rier  kom over henne ved et palmetre, og hun sa: «Å, hadde jeg bare vært død før dette, og gjemt og glemt!»

فَنَادَاهَا مِن تَحْتِهَا أَلَّا تَحْزَنِي قَدْ جَعَلَ رَبُّكِ تَحْتَكِ سَرِيًّا

Det kom et rop , Vær ikke lei deg.  Herren har latt en bekk strømme ved dine føtter!

وَهُزِّي إِلَيْكِ بِجِذْعِ النَّخْلَةِ تُسَاقِطْ عَلَيْكِ رُطَبًا جَنِيًّا

Og ryst palmestammen  så faller friske og modne dadler over deg

فَكُلِي وَاشْرَبِي وَقَرِّي عَيْنًا فَإِمَّا تَرَيِنَّ مِنَ الْبَشَرِ أَحَدًا فَقُولِي إِنِّي نَذَرْتُ لِلرَّحْمَنِ صَوْمًا فَلَنْ أُكَلِّمَ الْيَوْمَ إِنسِيًّا

Spis og drikk, og tørk tårene! Og hvis du får se et menneske,     så si:  Jeg har lovet til gud en faste, og vil ikke snakke med noen i dag.

فَأَتَتْ بِهِ قَوْمَهَا تَحْمِلُهُ قَالُوا يَا مَرْيَمُ لَقَدْ جِئْتِ شَيْئًا فَرِيًّا

Så kom hun hjem til sitt folk med barnet i sine armer, og de sa: «Maria, du har gjort noe galt.

يَا أُخْتَ هَارُونَ مَا كَانَ أَبُوكِ امْرَأَ سَوْءٍ وَمَا كَانَتْ أُمُّكِ بَغِيًّا

Du Maria som er ren som Aron , din far var ingen dårlig mann, og din mor var ikke løsaktig

فَأَشَارَتْ إِلَيْهِ قَالُوا كَيْفَ نُكَلِّمُ مَن كَانَ فِي الْمَهْدِ صَبِيًّا

Maria pekte på barnet, og de sa Hvordan skal snakke til den som er et barn i vuggen.

قَالَ إِنِّي عَبْدُ اللَّهِ آتَانِيَ الْكِتَابَ وَجَعَلَنِي نَبِيًّا

Da sa Jesus fra vuggen: «Jeg er Guds tjener. Han har gitt meg skriften, og gjort meg til profet

وَجَعَلَنِي مُبَارَكًا أَيْنَ مَا كُنتُ وَأَوْصَانِي بِالصَّلَاةِ وَالزَّكَاةِ مَا دُمْتُ حَيًّا

Han har velsignet meg hvor jeg enn ferdes, og Han har pålagt meg bønn og skatt så lenge jeg lever

وَبَرًّا بِوَالِدَتِي وَلَمْ يَجْعَلْنِي جَبَّارًا شَقِيًّا

og være snill mot min mor! Og Gud har ikke gjort meg arrogant eller elendig.

وَالسَّلَامُ عَلَيَّ يَوْمَ وُلِدتُّ وَيَوْمَ أَمُوتُ وَيَوْمَ أُبْعَثُ حَيًّا

Måtte fred være over meg den dag jeg ble født, den dag jeg dør, og den dag jeg gjenreises levende!»   

Tredje Punkt : Gud ga han navnet Jesus:

Jesus Kristus  er eneste personen og profeten som har fått navn fra Gud, Koranen sier:

» إِذْ قَالَتِ الْمَلائِكَةُ يَا مَرْيَمُ إِنَّ اللَّهَ يُبَشِّرُكِ بِكَلِمَةٍ مِنْهُ اسْمُهُ الْمَسِيحُ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ وَجِيهًا فِي الدُّنْيَا وَالآخِرَةِ وَمِنَ الْمُقَرَّبِينَ » آل عمران 45

Da englene sa, Å Maria, Gud gir deg en gledelig budskap ved et ord fra han. Hans navn skal være Jesus Kristus. Han skal være høyt æret i denne verden og nær oss i den kommende verden.

 Fjerde Punkt: Jesus medlem av komite bestående av ledende profeter

Koranen snakker om profeter og budbærere, og sier at noen av disse er nevnt ved navn og deres historie, som er bare 25 profeter. Mens det er mange flere som ikke er nevnt med navn eller livshistorie. Innenfor denne store profet gruppen, koranen nevner en komite bestående av ledende og store profeter, og Jesus er en av dem ,   Koranen sier

 (وإذ أخذنا من النبيين ميثاقهم ومنك ومن نوح وإبراهيم وموسى وعيسى ابن مريم)[الأحزاب : 7]

 (Så vi tok fra profetene sin pakt og fra deg og fra Noah, Abraham, Moses og Jesus sønn av Maria)

Femte Punkt : Gud Beskytter Jesus og Maria

Gud har valgt Jesus for seg selv, og utvalgte han som profet og budbringer, og beskyttet han og hans mor fra alt det onde fra mennesker og djevelen.

Derfor sier Profeten Mohammed, ingen barn blir født uten at djevelen har vært i nærheten av ved fødsel. Derfor skriker barn rett etter fødsel, unntatt Jesus Kristus og Jomfru Maria.

 



Sjette Punkt: Jesus og veien mot himmelen

Dette er noen av forskjellene mellom Islam og kristendommen, koranen regner med de som ønsker å ta hevn på Jesus, på grunn av han viste riktig vei, og det likte de ikke. Koranene sier også at de som ønsket å ta hevn på han, kunne ikke gjøre det på grunn av Jesus var under guds beskyttelse, derfor tok gud han til himmelen,  Koranen sier

{ وَقَوْلِهِمْ إِنَّا قَتَلْنَا الْمَسِيحَ عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ رَسُولَ اللَّهِ وَمَا قَتَلُوهُ وَمَا صَلَبُوهُ وَلَكِنْ شُبِّهَ لَهُمْ وَإِنَّ الَّذِينَ اخْتَلَفُوا فِيهِ لَفِي شَكٍّ مِنْهُ مَا لَهُمْ بِهِ مِنْ عِلْمٍ إِلا اتِّبَاعَ الظَّنِّ وَمَا قَتَلُوهُ يَقِيناً بَلْ رَفَعَهُ اللَّهُ إِلَيْهِ وَكَانَ اللَّهُ عَزِيزاً حَكِيماً } (النساء:157-158)

De sier Vi  har drept Jesus, Marias sønn, Guds sendebud!» Men de drepte ham ikke, og de korsfestet ham ikke, men de tror på det.

 De har ingen kunnskap om det, men følger formodninger. De har ikke drept ham med sikkerhet. 

Tvert imot, Gud har tatt ham til Seg. Gud er mektig,.

Til slut nå  vil jeg fortelle dere en om storhet av islam og respekt for Kristus, og jeg tro at  mye av muslimer Vet ikke

Da profeten Muhammed inngikk Mekka før han døde to år, gikk han inn i Kaaba, og funnet bilder og statuer av mye guder av araberne, og med den bilder inne Kabba bilder av  Maria og hennes sønn Jesus, beordret profeten Muhammed at alle bildene og statuer skal tas av og kastet, bortsett bildet av Kristus og hans mor Maria