Miljø og bevaring i islamsk Verdien

Miljø og bevaring i islamsk Verdien

Dr. Murshid Mashuq Al khaznawi

Imam i Ihyaussunna Center i Norge

Mennesker har den siste tiden blitt mer og mer opptatt av å ta vare på miljøet. Vi har sett hvordan hav og land har blitt forsøplet, vi har sett regnskoger blitt hugget ned og dyrearter utryddet. Global oppvarming og ødeleggelser i økosystemet på jorden har blitt en stor bekymring for mange mennesker.

Gud oppfordrer oss i Koranen til å gjenkjenne våre egne bidrag til denne krisen i vår verden i kapitel Ar-Rum vers 41 sier GUD: ( Fordervelse og ødeleggelse er å se på land og hav, ved det menneskene ved sine henders verk har oppnådd, så Han kan gi dem å smake litt av det de har stelt i stand, så de må vende om!)

Ifølge verset kan vi se at GUD gir oss en smak av vår egen medisin, slik at vi kan komme tilbake fra de gale retninger vi har tatt i livet. Dersom vi skal reversere forverringen av miljøet vårt så vi endre våre rutiner. Med andre ord, for å oppnå økologisk endring må vi først ta for oss en endring på det personlige plan.

Miljøet og dets beskyttelse i islam har en stor og viktig plass, og dette fremgår av mange vers av Koranen og Profetens ord og text.

Koranen viser at alt i dette jorda brukt for menesker, for hjelper ham i livet, men forholdet mellom mennesket og jorda skal  ikke vare som eier, men vi er reisende og forvaltere på jorden i kapitel Al-An’am vers 165 i Koranen sier Gud (Han er Den som har gjort dere til forvaltere på jorden) , og darfor vi kan ikke gjøre som en eier at eieren besteme hva de vil , og siden vi er reisende i jorda vi må passe på alt rund oss og samtidlig vi må som private person, familia, org.,stat samarbeide for  vare redig og klar til de som kommer etter oss.

For eksempel i koranen kapital ALAARAF vers 85 Gud sier (Ikke ødelegge jorden etter at det har blitt bygdt , det er bedre for dere  hvis dere er troende)

Og i kapitel ALBAQERE vers 60 sier Gud ( gjør ikke vondt og ikke stift ufred  i jorden)

Og i kapital ALQASES vers 77 sier Gud ( gjør ikke vondt i jorden ,god elsker ikke spoilere)

Og for å beskyte jorden islam har noen poeng.

ISLAM ØNSKER JORDBRUK:

En annen ting vi har begynt å innse er at vi ikke kan fortsette å hugge ned verdens trær uten å plante nye.

Viktigheten av trær i vårt økosystem er nå allment kjent. Det kan nevnes i denne forbindelse at planting av trær er i Islam ansett som en handling av kontinuerlig veldedighet, en av de beste former for gode gjerninger.

 og det vil si fra profeten som sier til en nærmeste venn hvis det blir domedag og dere har plan for å jordbruk og du har i hånden din et tre for planting ,ikke kast og ikke sier det hjelper ikke fordi det er domedag men plante denne tree.

Og en gammel man som var (følgesvenn av profeten)som heter Abu al-Darda, han skule plante et nøttetrær , En mann gikk forbi ham og sa: du vil plante dette og du er en gamel man, og skal ikke se på dette i dit liv , sa: Abu Dardaa: : jeg skal få  belønning og lønninger fra Gud , og andre som skal kommer etter meg skal spise  fra dem.

Anas (følgesvenn av profeten) rapporterte også at profeten sa: «Hvis en muslim planter et tre eller sår frø, og da en fugl eller en person eller et dyr spiser fra det, anses det for å være en veldedighetsgave (sadaqah) for ham.» (Bukhari ).

 

ISLAM ER OPPTATT ( KREVER ) RENSLIGHET AV MILØET : Islam krever renslighet av miljøet Og unngå forurensning av vitale ressurser, som for eksempel vannlating i vann eller på veien eller i skyggen, og oppfordret generell renslighet av disse kildene, Profeten Muhammed sa ] Ikke uriner i rennende vann og vask deretter av det [

Abu Zarr Al-Ghafari (en Stor følgesvenn av profeten) rapporterte at profeten  sa: «Å fjerne skadelige ting fra veien er en akt av veldedighet (sadaqah).» (Godkjent av Al- Albani).

Nå som det er utenfor rekkevidde i vann eller på veien, er nå nasjoner vende seg til kjernefysisk eller kjemisk avfall til sjøs eller begrave det under jorden, noe som resulterer i tap av pløying, planting og liv overalt.

ISLAM ADVARER OM EKSTRAVAGANSE:

Sløseri er en sterkt medvirkende faktor til vår nåværende situasjon. Og mange har nå innsett fordelene ved gjenbruk, og gjenvinning av avfall. Koranen har også advart oss ekstravaganse i naturressurser, og spesielt vann,  derfor har islam satt kontroller for bruk av vannrikdom.

i kapital AL A’raf vers 31 sier Gud (Å, Adams barn! Ta på dere deres anstendige antrekk for enhver bønn, og spis og drikk, og ikke sløs, for sannelig, Han liker ikke sløsere( .

og i kapital Al-Isra vers 27 sier Gud ( sløserne er Satans brødre) .

Abdullah ibn Amr ibn Al-`Aas (som Stor følgesvenn av profeten), rapporterte at profeten en dag gikk av Sa’d ibn Abi Waqas  mens han utførte wudu «(rituell rensing av kroppen deler som forberedelse til bønn). Profeten spurte Sa’d, «Hvorfor er dette sløsing?» Sa han svaret: «Er det også spild i wudu?» Profeten sa: «Ja, selv om du er i en strømlende elv.» (Ahmad og autentisert Ahmad Shakir )

Profeten sa: «Overflod i bruk av vann er forbudt, selv om du har ressurser til en hel elv» (Tirmidhi).

Andre måter vi kan ivareta miljøet på er blant annet å kjøpe lokal porodusert mat,også  gå/sykle så mye det er mulig, benytte kollektiv transport, kildesortere, kjøpe gjenbrukte klær (eller rett og slett ikke kjøpe så mye klær), spise mindre kjøtt og….rett og slett slik profeten Muhammad (fvmh) sympatiserte – konsumere og sløse mindre.

Nullam scelerisque erat nisl, eu aliquet quam porttitor et. Aliquam molestie sem augue, non egestas nunc sagittis in. Suspendisse vehicula turpis eget leo sollicitudin, dapibus commodo massa facilisis.

Ut ac tortor eget nibh condimentum congue. In facilisis porttitor iaculis. Etiam vestibulum, nisl nec molestie egestas, velit lorem venenatis tellus, pellentesque blandit nulla sapien accumsan velit. Vivamus purus nunc, dictum nec elit viverra, semper iaculis risus.